Kreatywność. To taka cecha, która pozwala spojrzeć nam na dany problem pod innym kątem i znaleźć odpowiednie rozwiązanie. Nie ważne czy jest ono racjonalne, powszechne i ogólnodostępne. Najważniejsze by było skuteczne.

Kreatywność jest tożsama z twórczością. Ludzie, którzy są mało twórczy uznają zastany porządek za coś naturalnego, a jakąkolwiek zmiana to niemalże zamach na tenże porządek. Ludzie wykazujący się  kreatywnością patrzą na otaczający świat jak wszyscy ale myślą o nim w całkowicie w inny sposób. Nie popadają w odgórnie ustalone schematy. Najdoskonalszym przykładem są tutaj dzieci nieskażone jeszcze systemem. Na początku z wielkim zaciekawieniem odkrywają otaczający świat, do wszystkiego podchodzą z naturalną ciekawością. Chętnie kolorują, śpiewają, tańczą. Do swoich problemów potrafią podejść w naszym rozumowaniu irracjonalnie lecz osiągają swój cel. Świetnym przykładem pokazującym kreatywność dzieci jest ten filmik.

 

Pewnie potrafiłbyś opowiedzieć niejedną historię z udziałem dzieciaków i ich genialnych pomysłów.

 

Niestety kreatywność dzieci zaczyna zanikać wraz z ich pójściem do szkoły, gdzie obowiązuje rygorystyczny schemat nauczania (zapoznaj się z tekstem - edutainment). Wraz z dorastaniem są uczone konkretnych zachowań. Nie ma możliwości dyskusji z interpretacją poematu czy egzaminami w formie testów, gdzie jest wyłącznie jeden klucz. Może znacie anegdotę z Wisławą Szymborską, która błędnie zinterpretowała swój własny tekst. Taka sytuacja nie miała miejsca ale idealnie opisuje dzisiejszą edukację, która nie pozwala na żadną swobodę wygłaszania własnych przemyśleń. Jednak zamknięcie w szablonie nie kończy się wyłącznie na szkole. Ograniczenia występują później w pracy czy w urzędach np. odgórnie narzucony ubiór, kwestionariusze. Jest mało sytuacji, które wymagają od nas kreatywności. Ograniczenia mogą wynikać ze złej atmosfery pracy, niesprawiedliwej krytyki, dużym przeciążeniem obowiązkami, pracą pod presją. 

 

„Umysł jest jak spadochron, nie działa jeśli nie jest otwarty”  - Frank Zappa

 

Pomimo, że z wiekiem się ona zmniejsza to nie oznacza, że całkowicie zanika. Istotne jest abyśmy nie bali się porażek. Eksperymentuj, próbuj, twórz. Koncentruj się na możliwościach jakie codziennie napotykasz na swojej drodze, zamiast  na ryzyku i zagrożeniach.

 

Często działamy schematycznie co ogranicza pracę mózgu. Wystarczy, że przełożysz w kuchni łyżeczki w inne miejsce, a okaże się, że wykonywana dotychczas czynność przestanie być robiona automatycznie i zmusisz swój mózg do większego wysiłku.

 

Trudno być kreatywnym, gdy w pracy jesteś krytykowany za nieszablonowe, odważne pomysły. Taka sytuacja powoduje, że zaczynamy zamykać się w sobie i zamiast podawać nowe, może lepsze rozwiązania to przystajemy na to co jest standardowe, odgórnie narzucone. Pracownicy Google mogą poświęcać część czasu w pracy na to co sprawia im przyjemność, pracować nad własnymi projektami, które co prawda są związane z działaniami firmy ale nie muszą być związane z pracą, którą na co dzień wykonują. Konsekwencje? Dzięki takiej polityce firmy powstało Google News, Gmail czy wahadłowe autobusy dowożące pracowników do siedziby Google w Mountain View.

 

Nie ważne jest czy Twoje kreatywne pomysły dotyczą wyłącznie spraw codziennych czy wielkich pomysłów. Najważniejsze są dwie rzeczy aby nie dać się schematom – ciągle zdobywaj wiedzę i zwiększaj swoją sprawność myślenia. Sprawdź swoją kreatywność!

 

Jeśli chcesz być na bieżąco, zostaw swój adres e-mail

Włącz swój javascript, aby przesłać ten formularz